Het verrassende effect van foto's posten

Deze blog schreef ik voor Babbage Company.


Jezelf presenteren is iets waar je vandaag de dag niet meer onderuit komt. Bloggen, vloggen, foto’s en korte teksten posten, whitepapers en e-books schrijven, noem maar op. Wie is er niet bekend mee? Want wie schrijft die blijft… Oftewel who posts gets the most. In mijn studietijd, twee decennia geleden, heb ik geleerd wat de kracht van een boodschap is en hoe belangrijk de vorm is waarin deze gegoten wordt. De kenmerken van een goede boodschap zijn niet veel veranderd de afgelopen jaren, maar de vorm waarin de boodschap gegoten wordt, is anno 2016 totaal anders.


Toen, ergens in het voorjaar van ’98 vroeg de professor aan ons: “Wie van jullie denkt dat internet er over 10 jaar nog is?” De helft van de klas stak de vinger op. Er werd hardop gelachen. De professor zelf gaf aan behoorlijk sceptisch te zijn over het nieuwe medium en dacht dat het niet zo’n vaart zou lopen. Dat was 1998. Nu bijna twintig jaar, hebben we de internetbubbel overleefd en zien we duizenden internet-startups, fintechbedrijven en internetplatformen hun weg vinden in de mondiale markt.


Laten zien wat je doet, zorgt voor engagement

Bedrijven die aandachtig en zorgvuldig de digitale en sociale media inzetten, ervaren de meerwaarde ervan en zien hun fan- en klantenbestand groeien. Dit fenomeen geldt niet alleen voor bedrijven maar net zo goed voor individuen. Naast het ‘doen wat je zegt, en zeggen wat je doet’ is ‘Laten zien wat je zegt dat je doet’ minstens zo belangrijk. Er worden miljarden berichten gepost op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter etc. Dit voedt de natuurlijke nieuwsgierigheid van de mens. De keus of we iets wel of niet leuk vinden, hangt dan af van de aard van boodschap en de vorm. Vinden we het authentiek, hebben we er verbinding mee? Mensen willen meekijken en meedoen. We ervaren dat als engagement. Hoe meer engaged we zijn, hoe sympathieker we iets vinden en hoe eerder we geneigd zijn om een ‘verbintenis’ aan te gaan.


Verrassend onderzoek: meer foto’s, meer plezier

Foto’s plaatsen is een van de meest gebruikte manieren om te laten zien wat je doet, maar is dat wel zo effectief? Diverse publicaties en opinies lieten eerder zien dat foto’s maken van wat je doet, ten koste gaat van de aandacht voor het moment. Ook werd het maken van selfies al benoemd tot een stoornis: selfitis. Meerdere selfies maken op een dag wordt gezien als een bevestiging van gebrek aan zelfvertrouwen.


Recent onderzoek ‘How Taking Photos Increases Enjoyment of Experiences’ geeft een verrassend inzicht over het gebruik van fotografie. Personen die foto’s maken van hun activiteiten, ervaren meer plezier dan personen die geen foto’s maken. Oftewel, het maken van foto’s verhoogt juist de positieve beleving van wat we doen. Er werd altijd gedacht dat stoppen met activiteit om een foto te maken ten koste zou gaan van het genieten van wat je aan het doen bent. Dit nieuwe onderzoek toont het tegendeel. Degenen die foto’s maken, hebben een positievere ervaring dan personen die het niet doen. Een aspect hiervan is dat wanneer je foto’s maakt, je meer aandacht voor iets toont. Bijvoorbeeld een foto tijdens een museumtour zorgt ervoor dat je meer aandacht vestigt op datgene wat je bekijkt dan mensen die geen foto’s maken.

Natuurlijk laat het onderzoek ook zien dat er situaties zijn waarin het niet geldt. Als het maken van de foto de activiteit ernstig verstoord. Of als je iets vastlegt wat je liever niet had willen zien.


Afweging wat geschikt is voor internet

Foto’s maken als tastbare herinnering blijkt dus een positief effect teweeg te brengen. Dat betekent niet dat alle dierbare herinneringen geschikt zijn voor het internet. Zeker omdat internet een geheugen als een olifant heeft. Wat er op staat, gaat er niet zomaar meer vanaf. Bij een online profiel geldt dat dingen delen en liken alleen handig is als het echt bij je past. En het is verstandig om het aantal selfies te doseren, want je wilt liever niet als narcistisch of onzeker bestempeld worden.


Volgens de New York Times blijft het aantal foto’s dat online wordt gezet groeien. In 2017 komt de teller ongeveer op 1,3 triljoen foto’s te staan (1 miljoen met nog 12 extra nullen) om over 2018 nog maar te zwijgen. Het lijkt erop dat we veel meer plezier krijgen in de dingen die we doen. Dus blijf vooral foto’s maken en zet de foto’s die je mooi vindt gerust online.

Carla van Lier

Wil jij ook bloggen op babbage.nl? Dit kan! Stuur je blog naar blog@babbage.nl en wie weet sta jij hier de volgende keer.



6 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
CONTACT
BEZOEKADRES
SOCIAL MEDIA

info@carlavanlier.com
+31 6 5205 3632

Stationsstraat 15

1391 GL Abcoude

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Google+ Icon

© 2018 by vierenco